Care este publicul tau tinta?

Care este publicul tau tinta?
Unul dintre lucrurile cele mai importante atunci cand incepi un business, este sa-ti stabilesti publicul tinta. Trebuie sa-ti indentifici corect publicul tinta si sa iti setezi strategiile de marketing corespunzator.

Nimeni nu isi perminte, in actuala econimie de piata, sa targeteze pe toata lumea. Pana si Mega Image-ul de la coltul blocului si-a setat o asemenea strategie inainte de a deschide magazinul. Firmele mici pot incerca sa concureze cu marile companii, prin gasirea unei nise a pietei.

Multi patroni de business-uri declara ca ei targeteaza “pe oricine este interesat de serviciile mele”. Altii afirma ca au tagetat patronii de afaceri mici, pe cei care detin o proprietate sau mamele care stau acasa cu copiii. Toate aceste categorii sunt mult prea generale.

A targeta doar un anumit segment din piata nu inseamna ca excludeti alte persoane care nu se potrivesc criteriilor pe care le-ati setat. A stabili care este publicul tinta in campania de marketing nu inseamna decat a va indrepta campaniile si bugetele aferente acestor campanii catre acel segment al pietei care are cele mai mari sanse de a cumpara de la tine, in loc de a lua de la concurenta. Este un mod mult mai eficient, avantajos si, de ce nu, accesibil, de a ajunge la potentiali clienti si de a genera business.

De exemplu, o firma de design interior isi poate alege sa targeteze proprietarii de case, cu varsta cuprinsa intre 35-65 ani, cu venituri de peste 4000 lei pe luna, din zona de nord a capitalei. Pentru a merge si mai departe cu definirea acestui segment, compania ii poate targeta doar pe cei interesati de renovarea bucatariei sau a bailor in stil rustic. Aceasta piata poate fi sparta la randul ei in alte doua nise: cei care sunt parintii si traiesc o viata mereu pe fuga si terminand cu persoanele pensionate.

Cu un public tinta deja definit, este mult mai usor sa te pozitionezi in piata si de a determina pozitia companiei tale. Mai jos sunt cateva ponturi cate te vor ajuta sa-ti definesti mai bine publicul tinta.

Uita-te bine in baza de date

Astfel vei afla care iti sunt actualii clienti si de ce cumpara de la tine. Cauta caracteristici si interese comune. Cine iti genereaza cel mai mare venit in business? Este foarte posibil ca alte persoane care se afla in acelasi stereotip sa poata beneficia de produsul sau serviciul tau.

Verifica competitia

Pe cine targeteaza concurentii tai? Care le sunt clientii in prezent? In acest caz, nu “vana” aceeasi piata. Vei gasi o nisa in targetul setat de tine, pe care ei cu siguranta le-au trecut cu vederea.

Analizeaza-ti produsele si serviciile

Fa o lista cu toate caracteristicile produselor sau serviciilor. Langa fiecare caracteristica scrie beneficiile pe care i le aduce clientului. De exemplu, un web designer bun, poate oferi servicii de calitate. Beneficiile care rezulta sunt o imagine profesionista a companiei. O imagine profesionista poate atrage mai multi clienti deoarece acestia vad compania ca pe una serioasa si de incredere. Deci, in cele din urma, beneficiile unui web design de calitate sunt de a castiga mai multi clienti si de a face mai multi bani.

Odata ce ai listat beneficiile pe care le poti oferi clientilor, fa o lista cu persoanele care au nevoie de acestea si carora le poti indeplini nevoile.

Alege anumite demografice pe care le vei targeta

Incearca sa gasesti nu doar acele persoane care au nevoie de ceea ce oferi, dar si cine este cel mai probabil sa cumpere serviciul tau. Gandeste-te la urmatorii factori:

- Varsta
- Locatia
- Sexul
- Venituri
- Nivelul educatiei
- Statutul familial
- Ocupatia

Nu trece cu vederea nici caracteristicile psihografice ale persoanelor pe care le targetezi:

- Personalitate
- Comportament
- Valori
- Interese/pasiuni
- Mod de viata

Incearca sa te gandesti cum produsele sau serviciile tale se potrivesc in modul de viata al celor vizati. Cand si unde vor folosi produsul? Ce caracateristici sunt mai atractive pentru ei? Catre ce canale de media se vor indrepta pentru a cauta informatii? Citesc ziare, cauta online sau participa la evenimente speciale?

Evalueaza-ti decizia

Odata ce ai stabilit un public tinta, incearca sa raspunzi la urmatoarele intrebari:

- Sunt suficienti oameni care se potrivesc criteriilor mele?
- Oare publicul meu tinta va beneficia cu adevarat de produsele/serviciile mele? Vor vedea o nevoie in achizitionarea lor?
- Voi intelege ce a determinat publicul tinta de a lua decizia de achizitie?
- Oare isi vor permite produsele/serviciile?
- Voi ajunge la ei cu mesajele mele? Sunt usor de accesat?

Nu iti segmenta publicul prea mult! Retine ca poti targeta mai multe nise din piata. Daca ai ramas doar la o lista de 50 de persoane carora li te adresezi, inseamna ca trebuie sa reevaluezi situatia. Si reciproca este valabila, daca poti targeta mai multe segmente cu acelasi mesaj, inseamna ca ceva ai omis. Secretul este sa gasesti balanta perfecta.

Probabil acum te intrebi unde vei gasi toate informatiile de mai sus, de care cu siguranta ai nevoie pentru a incepe o segmentare a publicului tinta. Incearca sa cauti informatii online, poate altcineva a facut acelasi lucru inainte. Cauta articole in reviste sau bloguri care furnizeaza asemenea informatii despre targetul vizat de tine. Cauta rezultate ale chestionarelor sau sondajelor sau de ce nu, concepe chiar tu un sondaj pentru a afla aceste date. Cere feedback de la actualii clienti.

A-ti defini publicul tinta este o sarcina foarte grea. Odata ce ai aflat pe cine targetezi, este mult mai usor sa-ti dai seama ce canal de media sau retea sociala poti folosi pentru a ajunge la ei si ce mesaj de marketing va rezona cu ei. In loc sa trimiti o campanie de email marketing catre toata baza de date, poti trimite un newsletter personalizat doar catre cei ce se potrivesc criteriilor setate. Econimiseste bani si obtine o rata de recuperare a investitiei (ROI) prin definirea cat mai bine a publicului tinta.

Pentru tine cum arata clientul ideal? Stii carui public tinta se adreseaza afacerea ta?

 



Se incarca ...