Sunt o persoana care nu prea isi refuza colegii atunci cand acestia imi cer ajutorul intr-o anuminta privinta. Sunt o persoana usor impulsiva, dornica oricand de aventura, deschisa la a cunoaste oameni noi si pot oricand sa-mi schimb planurile in functie de ceea ce apare.
Asta poate mi-a deschis multe usi de-a lungul timpului, in special in relatiile cu sefii sau colegii care sunt incantati de dorinta mea si de atitudinea ca pot sa-i ajut oricand. Dar cateodata, abordarea “da, da, da” poate fi epuizanta, iar eu sfarsesc in a duce orice proiect la final, pe ultima suta de metri. Cu fiecare afirmatie noua, apare si ritualul reprioritizarii, ma uit la lista mea de task-uri si incerc sa-mi dau seama unde voi introduce si noua cerinta in agenda.
Iti suna familiar? Gandeste-te la ultima data in care a trebuit sa-ti refaci lista de “probleme de rezolvat” pentru a se adapta cerintelor. Oare a fost saptamana trecuta? Ieri? In dimineata aceasta? Cel mai important motiv pentru care aceasta problema este atat de raspandita, este de a nu pica prost in fata colegilor care iti cer ajutorul – mai ales daca acea persoana este chiar propriul tau sef.
Cred ca Ed Batista, executive coach si instructor la Standford School of Business, a spus-o cel mai bine: “Cand ne confruntam cu cerinte coplesitoare pe timpul nostru, suntem cel mai adesea sfatuiti sa “Prioritizam!” ca si cum asta ar fi o vraja care ca prin magie ne va ajuta sa rezolvam problema…aici e problema. Dupa ce prioritizam, ne comportam ca si cum totul merita timpul si atentia noastra, si vom ajunge la cerintele mai putin importante “mai tarziu”. Dar acel mai tarziu nu se intrevede prea curand, iar lista ramane deschisa la nesfarsit.”
Poate parea ca fiecare noua cerere venita este la fel de importanta ca cea anterioara, mai ales cele venite de la superiori. Dar asta nu este in intregime adevarat. Mai jos sunt cateva ponturi pe care oamenii de succes le aplica pentru o mai buna prioritizare.
Acorda-ti un minut.
Este foarte usor sa spui “da” pe moment, doar pentru a realiza mai tarziu ca probabil nu ai timp. In loc sa dai un raspuns afirmativ pe loc, pune cat mai multe intrebari despre proiect (in ce consta, pasi, termentul de predare, etc.) pentru a putea evalua cat mai bine perioada. Apoi spune-i celui care ti-a cerut ajutorul sa te lase putin sa te uiti peste lista cu task-uri pe care le ai deja in lucru si unde ai putea strecura si noul proiect. In felul acesta, poti avea cateva minute in care sa analizezi cererea si sa vezi cum se poate integra printre prioritatile curente. Ceea ce ne duce la urmatorul punct…
Analizeaza cererile venite.
Chiar si pe cele de la superiorii tai – nu ar trebui sa fie ceva de executat imediat. In cartea ei, Rise:3 Practical Steps for Advancing in Your Career, Standing Out as a Leader, and Liking Your Life(Avansare: 3 pasi utili pentru a avansa in cariera, a te remarca ca leader si sa-ti placa viata ta), Patty Azzarello ne dezvaluie un secret stiut de putina lume: seful tau are nevoie ajutor atunci cand se gandeste la lucrurile pe care le cere, la fel de mult cum si tu ai nevoie de ajutor atunci cand le prioritizezi.
Cu alte cuvinte, seful tau nu vrea doar sa faci tot ce iti cere; jobul tau este sa aduni, sa inregistrezi si sa analizezi toate acele proiecte, iar apoi sa iei hotararea asupra acelor task-uri care ar avea cel mai mare impact asupra business-ului. Daca vei face doar lucrurile cu impact important asupra afacerii, ai putea fi iertat pentru acele lucruri pe care nu ai reusit sa le faci – iar asta este un secret catre succes.
Spune “nu” cererilor care iti pot pune in pericol prioritatile importante.
A avea asteptari realiste in timpurile noastre este destul de greu, dar putem avea mai mult de furca daca nu ne integram in colectiv, fiind catalogati ca nefolositori, neconstiinciosi sau ca un coleg care nu se integreaza, si tot asa.
In Rise, Azzarello ne aduce aminte ca putem sa scapam si sa nu ducem toate task-urile la bun sfarsit daca avem rezultate remarcabile doar asupra catorva, dar va trebui sa livram acele rezultate extraordinare – altfel nu vom avea succes in a compensa ceea ce nu facem bine in orice altceva.
“Nu iti pierde curajul. Persevereaza”, scrie ea. “Daca esti tentat sa lucrezi la toate proiectele deoarece crezi ca este mai putin riscant, da-ti seama ca nu te vei remarca deoarece nu ti-ai acordat oportunitatea de a excela in ceva care ar putea avea un impact mare asupra business-ului”.
Scopul tau final, conform lui Batista, este sa iti confrunti disconfortul emotional de a prioritiza task-urile – de a “extinde confortul nostru cu discomfort”. A spune “nu” nu este usor, dar este foarte important pentru a evolua in cariera.
Sursa: http://blog.hubspot.com