Atat adaosul cat si marja sunt termini des intalniti, dar de cele mai multe ori, acesti termini sunt vazuti ca sinonime .
Folosirea acestor termini ca sinonime poate influenta negativ succesul in afaceri . Diferenta de fapt consta in modul de calcul al adaosului fata de modul de calcul al marjei .
Daca marja se raporteaza la pretul de vanzare, adaosul se raporteaza la pretul de achizitie.
Marja ca si formula reprezinta (pretul de vanzare-pretul de achizitie) / pret vanzare
iar
Adaosul =(pret vanzare – pret achizitie) / pret achizitie.
Exemplu : Ai o agentie de publicitate, care se ocupa printre altele, si cu email marketing-ul. Doresti sa vezi care ar fi costurile unei astfel de campanii pentru un anumit client. Vrei sa afli care ar fi marja si profitul acestei campanii.
Pret vanzare catre client: 130 lei
Pret achizitie (costurile agentiei) 100 lei
1. Adaousul= (130-100)/100 = 30 lei (30 %)
2. Calculam marja de profit a agentiei noastre: (130-100)/130 = 0,23 adica 23%
3. Daca ne gandim sa oferim un discount, acesta nu trebuie sa fie mai mare sau egal cu marja de profit (de asta se calculeaza aceasta marja), altfel iesim in pierdere.
Ex.: Discount 25%: 130 lei x 25% = 32,5 lei sau 130 lei x 75% = 97,5 lei (iesim in pierdere)
Este foarte important sa cunoastem diferentele dintre marja si adaos deoarece deoarece daca punem adaos 30% si aplicam un discount de 25% nu o sa avem un profit de 5%, si in acest caz iesim in pierdere .
Discountul pe care il aplicam trebuie sa fie mai mic decat marja de profit, acesta nu trebuie sa fie nici macar egal, de aceea este important calculul marjei.
Practic marja ne spune cati bani am facut pentru noi , adaosul cat am adaugat peste pretul de achizitie.