Imagineaza-ti pentru cateva clipe o camera plina de copii. Cam de 7-8 ani. Se joaca si sunt fericiti, veseli si nu au nici o grija. Si apoi, in camera intra invatatoarea care le spune ca trebuie sa se opreasca din joaca pentru a-si face lectiile. Care crezi ca este reactia lor? “Aaaaa, acum? Nu se mai poate putin? Peste 5 minute?”
Aceasta este reactia tuturor oamenilor de marketing cand trebuie sa se apuce de analiza datelor. Este clar pentru ei ca este un task important, este clar ca este un task urgent si cu toate acestea este departe de creativitatea pe care-si doresc sa o realizeze in fiecare zi. Analiza datelor unei campanii online reprezinta macazul intre o campanie buna si una exceptionala.
Dar care ar fi principalele criterii de analiza? Cum analizam o campanie? De unde incepem?
Analiza poate sa inceapa in doua moduri: fie pornind de la obiectivele campaniei fie pornind de la implementarile realizate. Daca analiza o facem din punctul de vedere al obiectivelor, atunci trebuie urmarite ratele de conversie ale fiecarui pas al campaniei, incepand cu obiectivul final, apoi sursa din care a venit acesta, si tot asa pentru a stabili care este canalul care livreaza cel mai bine o campanie.
Am avut de curand o experienta interesanta cu un client, un mare brand auto, care a avut rezultate exceptionale in urma unei trimiteri de email sau in urma publicarii unui articol pe un site de specialitate. Si cand ma refer la rezultate exceptionale, imaginati-va cum este sa cumperi un articol pe un site de IT, acest articol prezentand numai tehnologiile pe care le are masina ta, si in urma acestui articol sa vina in showroom 6 clienti. Sau sa trimiti un email si sa vina in showroom 60 clienti. Interesant, nu ?
Toate cele de mai sus s-au intamplat dupa o analiza de aproximativ o saptamana a datelor obtinute in campaniile anterioare. Fara aceste date si fara analiza lor, rezultatele ar fi fost mult mai proaste.
Si daca la toate acestea adaug si ca analiza datelor presupune costuri foarte mici, atunci toate acestea devin obligatorii pentru orice campanie online.