In domeniul marketing-ului am avut o serie de pionieri, precum Coca-Cola, Heinz Ketchup sau chiar British Army. Cele mai multe strategii de marketing nu s-au schimbat de zeci, poate chiar sute de ani. Daca vrei sa vinzi un produs sau serviciu, incerci sa gasesti persoane interesate de acestea - in esenta asta este marketing-ul.
Procesul de gasire de lead-uri calificate, de conversie, care este cea mai simpla definitie a marketing-ului, a fost introdusa in antichitate, in Izmir-Turcia (cel putin aceasta este cea mai veche de care avem noi cunostinta). Ea reprezinta un picior, o inima si o femeie si avea rolul de a atrage clientii la bordel.
Pozitionarea piciorului ii directiona pe clienti catre locatie. Daca piciorul era sub cap si la stanga insemna ca locatia era pe partea opusa a strazii si in spatele persoanei care se uita la semn. Inima insemna ca femeile aflate inauntru puteau fi iubite dar puteau fi cerute si in casatorie. Ii multumim lui Erin Erkun pentru aceasta fotografie.
Cum am mai spus, marketing-ul nu s-a schimbat foarte mult in ultima decada. Marketerii incearca sa atraga oamenii si sa transmita mesajul acolo unde cred ca cineva ar putea fi interesat de el (precum face si Google).
Ce va schimba internetul tuturor lucrurilor in
industria marketing-ului? Fiind conectati tot timpul la internet prin intermediul dispozitivelor mobile, producatorii dar si dezvoltatorii de produse software vor avea acces la informatii pe care doar persoana de langa noi ar putea sa le stie. Nu incerc sa dezbat subiectul intimitatii sau altceva asemanator, insa nimeni nu poate nega faptul ca marketerii au din ce in ce mai mult acces la informatii personale despre toata lumea. Bazele noastre de date despre clienti vor creste exponential, iar in ultimele 6 luni este posibil sa fi strans mai multe informatii decat am facut-o in ultimii 6 ani.
Marketing-ul tuturor lucrurilor va ajunge precum internetul tuturor lucrurilor cand toate acestea vor fi interconectate. Atunci vom putea sti despre o persoana care poarta o bratara inteligenta ca transpira mult, si vom putea actiona in consecinta vanzadu-i produse antiperspirante. Este doar un exemplu despre marketing-ul tuturor lucrurilor si ar putea fi dusa chiar mai departe, introducand un monitor pentur miros in acea bratara iar acesta sa-i atraga atentia cand incepe sa miroasa, pe parcursul unei zile si sa-l directioneze catre cel mai apropiat magazin care vinde Old Spice (brand-ul meu favorit J).
Exista si un revers al medaliei. Imagineaza-ti frigiderul care se confrunta cu producatorii de lapte si incearca sa aleaga intre calitatea produselor, cantitate si pret, in functie de nevoile familiei. Frigiderul, caruia la mine acasa ii spun Frosty, va fi capabil ca comande lapte, fructe, sau toate ingredientele de care ai nevoie pentru o supa de gaina. Toti consideram ca marketing-ul merge de la furnizori catre consumatori, dar in curand acest lucru se va schimba odata ce consumatorului devine din ce in ce mai puternic.
PS: Ii multumesc lui Erin Erkun pentru aceasta poza.