Unde dai si unde crapa - Importanta HTML-ului bine realizat

Unde dai si unde crapa - Importanta HTML-ului bine realizat
Nu cred ca exista persoana care are un cont de email si care sa nu fi primit vreodata un email spart sau un email in care nu se afiseaza pozele. Majoritatea celor care trimit astfel de emailuri au urmatoarea scuza:  “in browsere se vede bine”. Insa, ar fi normal sa-ti verifici newsletterul numai cu browserele doar daca toti am avea adrese de email de genul ion@internetexplorer8.com sau Andrei@mozilla3.com. Cum toti avem adrese de email la clienti precum Yahoo si Gmail, sau adrese de firma care sunt vizualizate pe Outlook Express si Microsoft Outlook, un newsletter trebuie sa se vada bine in toate, insa, din pacate, in majoritatea cazurilor acest lucru nu se intampla.




 

Browserul si clientul de mail nu te mint niciodata




Este foarte greu sa faci un newsletter sa se vada bine in toti acesti clienti de email. Astfel, trebuie sa te concentrezi pe cei care conteaza: Microsoft Outlook, Yahoo, Gmail si Hotmail. Multi spun ca nu ii intereseaza adresele de Outlook. Nu se poate sa fie mai gresita atitudinea. Persoanele care au emailul pe Outlook sunt persoane care lucreaza intr-un birou, cu un venit salarial peste medie, care folosesc internetul zilnic si care pot fi usor convertite in clienti. Mai mult, emailul de pe Gmail poate fi descarcat pe Outlook. Chiar daca in Romania Yahoo reprezinta 80% din adresele de e-mail, Outlook- ul este folosit de persoanele care, din punct de vedere statistic, au mai multi bani de cheltuit.  Astfel, optimizarea newsletter-ului pentru Outlook ar trebui sa fie la fel de importanta ca cea pentru Yahoo sau Gmail.




Majoritatea firmelor au newsletterele facute de cei care le fac si siteul. HTMLul folosit pentru web nu este deloc asemanator cu cel pentru newsletter. Ceea ce pe site se rezolva cu 3 randuri de cod, pentru un newsletter e posibil sa necesite 30 de randuri. Pentru fiecare client de email trebuie sa folosesti diverse tweak-uri ca totul sa se vada corect.  Pentru a testa cum se vede un newsletter trebuie sa folosesti niste siteuri specializate in asa ceva, sau, cel mai usor, sa trimiti mesajul si pe Yahoo, si pe Gmail si pe Outlook. Daca o sa-l intrebati pe cel care va face siteul de ce se vede spart newsletterul, raspunsul o sa fie: din cauza aplicatiei, pentru ca in browser se vede bine. Este usor sa arunci pisica, dar sa stai sa pierzi noptile pe forumuri ca sa cauti diverse fix-uri pentru un amarat de pixel care nu vrea sa stea unde trebuie este putin mai greu. De exemplu, Gmail pune automat un border de un pixel fiecarei poze. Daca ai un newsletter facut din mai multe poze lipite, in Gmail ele o sa apara separate.




Orice programator stie ca pentru a face un site sa arate bine trebuie folosit css. Din pacate, in newsletter sunt putine functii din css care sunt vazute de toti clientii de email. Astfel, ajungem la eterna problema ca nu se vede bine in Yahoo, sau se vede bine in Yahoo pe Internet Explorer, dar se vede prost pe Yahoo in Mozilla.




Css_emailclients




Atasat, aveti un tabel cu felul in care fiecare client de email interpreteaza anumite css-uri.  Aici se vede clar ca, in afara de comenzile de text si font care sunt acceptate pe toata linia, restul nu se aplica decat la unul sau doi din cei cinci.




 

Detalii esentiale de design si continut



Un alt aspect foarte important al unui newsletter este latimea emailului.  Latimea recomandata, pentru a putea fi vazut integral in preview-ul de la Outlook, este intre 600px si 700px. Din fericire, odata cu raspandirea monitoarelor cu wide screen, putem sa fim mai excentrici si sa facem newsletterele la 800 – 850 px.




Ce facem daca am scris ceva gresit in newsletter? Cum un email trimis nu mai poate fi chemat inapoi, cel mai bine este sa nu faci nimic. Nu incerca o retransmitere, deoarece nu o sa aiba aceeasi rata de deschidere si e posibil ca Yahoo si alti clienti de email sa-l plaseze in Spam.  Cel mai bine ar fi ca in newsletter-ul urmator sa faci o rectificare.  Iar in acest newsletter, foloseste peste tot acelasi font si aceeasi dimensiune, pentru acelasi tip de sectiuni. De asemenea, alineaza textul in acelasi fel. Nu alinia un paragraf la dreapta si urmatorul la stanga. Nu faci decat sa enervezi cititorul si sa il indemni sa se dezaboneze sau sa nu te mai urmareasca. Mai mult, nu incerca sa pui oferte sau sa scrii o urare mai lunga decat Luceafarul pe care nici tu nu ai citi-o.




Intr-un newsletter imaginile sunt cele mai importante, ele fiind cruciale in perioada Sarbatorilor, cand abonatii apreciaza un newsletter foarte vizual . Pacat ca in Outlook pozele puse ca background nu se vor vedea. Daca o sa vrei sa ai si ceva text, nu doar poze, trebuie ca newsletterul sa fie taiat, iar textul sa fie pus intr-un tabel cu background colorat. Majoritatea oamenilor se uita la poze si daca le sare ceva in evidenta atunci o sa actioneze (click). In newsletter, foloseste toate pozele taiate la aceeasi dimensiune, utilizandu-te de una din aplicatiile disponibile gratis pentru crop-uirea imaginilor. Pe cat posibil, incearca sa prelucrezi pozele care le ai pe site si pe care probabil le folosesti si in newsletter. Mai  mult, nu pune poze cu diverse fundaluri in acelasi newsletter: o geanta alba pe fundal gri langa o geanta rosie pe un fundal negru, in timp ce fundalul newsletterului este negru.




In ultimul rand, inainte de a trimite catre toata baza de date verifica linkurile. Nimic nu exprima amatorism mai mult ca un link care nu functioneaza. Link-urile din newsletter trebuie sa fie clare si intuitive.




 

In concluzie




Programatorul care ti-a facut minunatul site nu este obligatoriu sa iti faca si un newsletter minunat. Incearca sa faci felicitarile de Sarbatori cat mai vizuale si sa ai un mesaj cat mai scurt. Sfatul nostru este urmatorul: mai bine trimiti ceva mai simplu si curat, decat sa trimiti cine stie ce minunatie care nu se va vedea decat daca stingi monitorul.



Se incarca ...